Ik kijk naar mijn collectie lingerie die in de winkel aanwezig is. Alles gesorteerd op merk, gepresenteerd op kleur en keurig op maat gehangen. Comfortabel, sportief, luxe, romantisch of functioneel. Ik zie het basisassortiment dat ik door de jaren heen zorgvuldig heb opgebouwd en heb uitgebreid in maatvoering en kleur. Mijn hand glijdt over de artikelen van de wintercollectie die ik driekwart jaar geleden bestelde bij de leveranciers en die, na een zeer vertraagde levering, sinds half november aan de wanden te zien is.

Op het moment dat het binnenkwam, was ik zo blij. Opgetogen over het feit dat mijn teamleden en ik voor de feestdagen vele vrouwen blij konden maken met een nieuwe lingerieset. Vrouwelijk en feestelijk met kleurrijk kant en subtiele details.

Een zwaar, onlosmakelijk slot

In plaats van een uitnodigend geopende deur, werd er een zwaar, onlosmakelijk slot aan gehangen. Van de ene op de andere dag veranderden de verruimde openingstijden voor de feestdagen in een ‘tot nader order gesloten’. Niemand anders dan mijn medewerksters en ikzelf, ziet nog de ruime keuze van het assortiment en de goed doordachte presentatie.

Ik loop langs de wanden vol lingerie. Langzaam, stap voor stap. Mijn gedachten buitelen over en door elkaar heen. Hoe kan ik verkopen door een gesloten deur? Hoe bereik ik mijn klantenkring? Hoe laat ik van mezelf horen? Hoe kan ik de openstaande facturen van de seizoenscollectie betalen?

Reacties van klanten

‘Ja, ik weet dat je thuis bezorgt, maar ik voel me zo enorm bezwaard als jij mijn bestelling bij mij thuis moet brengen.’
‘Je koopt nu niks in, dus je hebt toch geen kosten?’
‘Ik werk thuis, ik heb helemaal niks nodig nu.’
‘Je maakt toch aanspraak op de vergoedingen van de overheid?’
‘Oh, nee hoor, ik wacht nog een paar weken en kom wel naar jou toe als de winkel weer open mag.’

Mijn bankrekening slinkt

Iedere dag zie ik mijn zakelijke bankrekening verder slinken. De verkoop is gestopt, maar de vaste lasten lopen door. De huur, het energiecontract, de abonnementen voor ICT-zaken, de kosten voor het boekhoudkantoor, de salarissen voor mijn werknemers, de sociale voorzieningen… Per maand een flinke som geld voor zaken die ik ook in een zware lockdown gewoonweg nodig heb of waar ik mijn verantwoording voor moet nemen.

Praktijk voor borstgezondheid

De kleine buffer die ik had, is tijdens de vorige lockdown opgegaan en de winst van daarna investeerde ik in een studie en de uitbreiding van mijn zaak met een praktijk voor borstgezondheid. De officiële opening is ook tot nader order, uitgesteld.

Waardering en dankbetuigingen

Terwijl spanning zich vastzet in mijn buik, mijn ademhaling hoog zit, mijn hoofd oververmoeid is van malende gedachten en eindeloos gepieker, verman ik mezelf en ben ik dankbaar voor de vaste klantenkring die ons weet te vinden. Het geeft energie om bezig te zijn met de bestellingen, ze mooi in te pakken en ze rond te brengen. Het is fijn om de waardering te horen en de dankbetuigingen in ontvangst te mogen nemen. Dat alles geeft ruimte aan creativiteit om deze nieuwe manier van werken verder uit te denken en door te zetten.

In hetzelfde schuitje

Veel ondernemers zitten in hetzelfde schuitje, dus ik spreek nu voor ons allemaal. We staan allemaal, maar ieder voor zich, voor dezelfde uitdaging: ons hoofd boven water houden en de onderneming redden.

Bestel juist nu bij de lokale ondernemers!

Koop jij ook na deze lockdown nog graag onze artikelen? Waardeer je onze service en klantgerichtheid? Hoor je met plezier ons advies? Wil je blijven genieten van onze persoonlijke aandacht? Bestel dan NU je artikelen bij de lokale ondernemers. Juist nu. Bestel een afhaalmenu, ook al kook jij zelf als de beste. Vraag om een mooie jurk of een paar schoenen, ook al heb je ze nu niet direct nodig. Bel of mail en bestel je favoriete schoonheidsproduct of shampoo. Klok kapot? Het koffiezetapparaat aan vervanging toe? Laat het persoonlijk bij jou thuis bezorgen. Daarmee bezorg je ons, de lokale ondernemers, de energie, kracht en moed om door te gaan en geef je het vertrouwen dat we na deze lockdown de deuren met een gerust hart weer kunnen openen. Met jouw bestelling en aankoop zorg je dat we kunnen slapen, dat we grappige, ludieke en eigenzinnige acties voor je kunnen bedenken en iedere dag met plezier ons werk kunnen doen.

Niet essentiële winkels zijn essentieel

Beste klant, de niet- essentiële winkels, salons en de horeca zijn gesloten, maar de artikelen, producten en service die wij als eigenaren van deze zaken verkopen, zijn wél essentieel. Ze zijn essentieel voor levensonderhoud en voor levensgeluk. Koop lokaal, juist nu.