Slips, iedere vrouw heeft zo haar eigen voorkeur. De één kiest voor alleen katoen, de ander wil dit absoluut niet. ‘Bilbedekkend moet het zijn, maar wel naadloos en het liefst met kant, maar niet te doorzichtig.’ ‘Graag een string, niet te hoog, ook niet te laag, met een beetje een hoger zijpand tegen het insnijden. Oh ja! Met een wat breder kruisje, anders kruipt hij aan de voorkant naar binnen.’ De zoektocht naar die ene perfecte gaat ver, heel ver. Tot de schaamte voorbij is.

De oudere dame, die het langst van ons allemaal op zoek is naar de meest geweldige onderbroek, had hem jaren geleden eindelijk gevonden. Maar… wat blijkt? Haar meest favoriete artikel is uit productie genomen. Hij is nergens meer te krijgen. Een ramp! Nu draagt ze alleen nog maar oude vodden. Het kan echt niet meer. Ze moet een nieuwe. Het liefst nu. Uitgebreid doet ze verslag waarom deze slip tot haar favorieten behoort. Het hele verhaal over vochtverlies, de geur en kleur ervan, het gebruik van inlegkruisjes, het volgen van het wasvoorschrift tot hoe schoon de slips uiteindelijk wel of niet worden door de hoge zuurgraad, hoor ik aan.

‘Ik doe hem wel even door de brievenbus’

Ik ontvang informatie waar ik niet op zit te wachten en probeer de beelden uit mijn hoofd te bannen. Ik hum beleefd ja en nee en beloof dat ik ga uitzoeken welk nieuw exemplaar het meest aansluit bij haar behoefte. Ze praat nog een tijdje door over het hoe en waarom. Mijn gedachten dwalen af, maar ineens ben ik weer volledig bij het gesprek. ‘Zal ik mijn oude onderbroek even bij je brengen? Dan weet je welke ik bedoel. Ik woon bij je in de buurt, ik doe hem wel even door de brievenbus.’ Ik bedank de vrouw vriendelijk voor haar bijdrage in het vervolgen van de zoektocht, beloof nogmaals dat ik mijn uiterste best ga doen en dat ik contact met haar opneem als ik iets gevonden heb.

De mannelijke vertegenwoordigers

De meeste vertegenwoordigers van de merken lingerie die ik in mijn collectie heb opgenomen, zijn mannen. Ze praten over stoffen, materialen, pasvormen, maten en modellen alsof ze ervaringsdeskundige zijn in het dragen van de artikelen die ze aanprijzen. En daar zit ‘m nu net het probleem. Deze mannen zijn geen ervaringsdeskundigen! Zij hebben geen ronde, volle billen of gevulde randjes die elke slip in een positie wurmen waar ze niet behoren. Deze mannen zien de te verkopen artikelen op modellen die daarvoor geselecteerd zijn. Modellen die de slip een aantal minuten dragen, een paar stappen zetten, rondjes draaien en stilstaan om het artikel goed te laten bekijken.

De slip moet op z’n plek blijven zitten

De meeste vrouwen die zich in mijn paskamer bevinden, waaronder ikzelf, doen echter meer dan dat. De slip moet onder alle omstandigheden op z’n plek blijven zitten. Als ik loop, draai, zit en weer opsta, als ik moet haasten of als ik stilsta. En dat laatste doe ik het liefst zonder dat ik eerst de slip tussen m’n billen vandaan moet peuteren om hem weer op z’n plek te krijgen.

Mijn eigenzinnige billen tonen

De gesprekken met mannelijke vertegenwoordigers gaan ver. Regelmatig start ik ‘de aanval’ en ben ik kritisch op de pasvorm en het comfort van de slip in kwestie. Zonder al te veel in details te treden, maak ik de vertegenwoordiger duidelijk dat ik het ondergoed juist wel, maar meestal niet, in mijn assortiment wil opnemen, omdat ik de ervaring en wensen van mijn klanten ken. In sommige gevallen begeef ik mij naar de paskamer, trek het sample aan om vervolgens mijn eigenzinnige billen te tonen en mijn gelijk te behalen.

De period panty bereikt mijn grens

Vorige week was mijn grens van ‘de schaamte voorbij’ echter bereikt. Vol verbazing en verwondering hoorde ik de vertegenwoordiger aan over de ‘period panty’. Een slip waarvan het kruis voorzien is van drie lagen. Een absorptie-laag, een antilek-laag en een antigeur-laag. Deze slip is in staat om vrouwen tot 12 uur lang van dienst te zijn en comfort te bieden op het moment dat ze menstrueren. Tampons, maandverband en inlegkruisjes zijn overbodig. Deze slip heeft alles in zich en beschermt je tegen elk ongemak. Goed voor de portemonnee en het milieu, met bovendien een zeer vrouwelijke uitstraling. En ben je niet (meer) ongesteld? Dan biedt deze slip ook alle comfort als je last hebt van urineverlies.

Alleen verkrijgbaar in zwart

Met open mond hoor ik hem aan en luister naar het wasadvies. Eerst uitspoelen met koud water, omdat het bloed dan beter oplosbaar is, daarna op 30 graden in de wasmachine. De ‘period panty’ is alleen verkrijgbaar in zwart… De rest hoor ik niet meer. Ik stribbel tegen, stamel woorden van ongeloof en onbegrip. Ik stel me voor hoe het voelt om deze slip te dragen op momenten waarvoor hij bedoeld is. Ik check nog even mijn beleving bij een collega, maar ook zij ziet het niet zitten om de slip te bestellen en op te nemen in de collectie.

Een echte hype?

De vertegenwoordiger is ervan overtuigd dat ik een verkeerde beslissing maak. Ik ben namelijk de eerste van zijn klanten die deze slip niet op voororder inkoopt. Hij voegt eraan toe dat de ‘period panty’ een echte hype wordt en dat ik er binnenkort zeker vraag naar krijg en hem dan alsnog bestel. ‘In dat geval trakteer ik je op een lunch’, beloof ik hem. ‘Wordt vervolgd.’

Hoe ver gaat jouw zoektocht naar de ideale slip?

Heb jij behoefte om de ‘period panty’ uit te proberen omdat deze slip dé perfecte slip voor jou beweert te zijn? Mijn zoektocht stopt hier. Ik vraag drie vrouwen die het van me over willen nemen. Neem contact met me op als jij de slip wilt dragen, je ervaringen met me wilt delen en me kunt adviseren over het wel of niet opnemen van dit artikel in mijn basiscollectie.