Het mag weer, klanten ontvangen met een beperkt aantal personen per vierkante meter winkelvloeroppervlakte. Na vier weken worden niet-essentiële winkels, hetzij onder grote druk, als meer essentieel beschouwd. We gaan van pas-tas naar paskamer. Gedurende deze lockdown, kreeg ik steeds meer moeite met het stempel ‘niet essentieel’. In het begin van de coronaperiode, nu bijna twee jaar geleden, kon ik het nog naast me neer leggen. Het ging immers over mijn winkel, niet over mij persoonlijk.
Niet essentieel ten tijde van een pandemie
Want tja, eerlijk is eerlijk, ik moet toegeven dat beha’s en onderbroeken ten tijde van een pandemie inderdaad niet heel essentieel zijn. Een onderbroek met een gat, een vaal gewassen exemplaar of eentje die randjes onder je kleding laat zien, is nou niet bepaald levensbedreigend. Ook een beha die lubbert, bobbelt, zakt en schuurt kan uit als de ergernis te groot wordt. Je komt door een slecht passende beha niet naar adem happend op de IC terecht en brengt het zorgstelsel allerminst in de problemen.
Irriteren en frustreren
Buiten het feit dat mijn winkel heel essentieel is voor mijzelf – het genereert immers mijn inkomen – merkte ik aan de hoeveelheid bestelde pas-tassen dat vrouwen niet-essentiële winkels zoals die van mij, gewoonweg nodig hebben. De grote vraag naar pas-tassen zorgde ervoor dat de term ‘niet essentieel’ me meer en meer ging irriteren en frustreren.
Uit het straatbeeld
Natuurlijk heeft niet elke vrouw die een pas-tas bestelt direct een uitbreiding nodig van haar assortiment beha’s, maar ze is zich wel bewust dat mijn collectie lingerie op de langere termijn essentieel is. Met haar bestelling wil ze voorkomen dat de winkel uit het straatbeeld verdwijnt. Dolblij ben ik met het kassasysteem die de aankoopgeschiedenis van klanten registreert en nog blijer word ik van de reacties dat de inhoud van de pas-tas de juiste modellen en maten bevat.
Niet essentieel treft mij persoonlijk
En toch vind ik er iets van, pas-tassen vullen en deze mee naar huis geven in de hoop dat de selectie beha’s goed is en dat er een keuze gemaakt kan worden. Het is één van de weinige manieren om de winkel staande te houden, maar lingerie kan mijns inziens niet verkocht worden zonder persoonlijk advies en de klantgerichte aanpak van mijn teamleden en mij. En daar zit ‘m nou net de kneep. In deze lockdown treft de benaming ‘niet essentieel’ mij persoonlijk.
Roep om advies
Het niet mogen doen wat ik het liefste doe veroorzaakt een fikse deuk in mijn zelfverzekerdheid, eigenwaarde en zelfvertrouwen. De term dat mijn werk ‘niet essentieel’ is, wortelt zich diep in mijn bestaansrecht. De vele whatsappjes en telefoontjes met de roep om advies, omdat de vrouw die de pas-tas thuis heeft, niet weet wat ze moet doen. De berichten over pijnlijke gespannen borsten, gezwollen weefsel door littekens, tranen door afnemend of groeiend borstweefsel en ‘de weg kwijt zijn’ omdat er geen passende beha te vinden is, raken me ten diepste.
Mijn kennis, inzet en vaardigheden doen ertoe
Advies op maat geven, de vrouw in de paskamer helpen om haar vrouwelijkheid en kracht (terug) te vinden. Haar trots en eigenheid naar een hoger niveau te tillen. Dat alles geeft me energie en het gevoel dat mijn inzet, mijn kennis en vaardigheden ertoe doen. Dat de lingerie die ik adviseer en verkoop essentieel is voor de vrouw in de paskamer en voor mijzelf.
Afspraak voor jezelf
Laat de harde lockdown in de toekomst alsjeblieft een term zijn die we ons alleen nog hoeven te herinneren en waar we met z’n allen onze stinkende best voor doen om deze te voorkomen. In de komende weken staan we paraat voor elke vrouw die openstaat voor het ontvangen van welgemeend, eerlijk en persoonlijk advies op maat. Nieuwe lingerie aanschaffen is geen kwestie van ‘click & collect’. Lingerie kopen is inclusief persoonlijk advies. Je bent meer dan welkom, de deur staat uitnodigend voor je open. Wil je verzekerd zijn van advies op maat? Maak dan een afspraak. De contactgegevens vind je op www.love-li-lingerie.nl.
Geef een reactie